sobota 30. listopadu 2019

Když se daří, tak se daří aneb to bude hned hotové...

Poslední dobou jsme měl problémy s otáčením 15m Yagi. Nerozbíhal se motor a místo 12V se mu muselo dát 30-50V aby se pohnul. I měření na kabelu ukazovalo poměrně velký odpor řádově desítky kOhm, což neodpovídá běžnému DC komutátorovému motoru. Ráno jsme přjeli s Rudem 2ZA na QTH. Přesně podle zákona schválnosti anténa se nechtěla točit. To by znamenalo, že Ruda musí na stožár aténu musí odstykovat od převodovky, natočit podél stožáru a teprve potom můžeme sjet z vozíkem. Naštěstí se při 50V anténa roztočila a podařilo se jí dostat do žádaného směru.
Začali jsme spouštět vozík dolů. Cca 3m pod vrcholem stožáru vypadla motorová ochrana. V 860W motoru u navijáku se ozývaly divné zvuky typu elektrický výboj což vždy skončilo výpadkem ochrany. Takže odešel i tento 3f motor. Motor jsme zdemontovali, Ruda nasadil akuvrtačku Wurth a poholně sjel z vozíkem dolů. Rozdělali jsme kryt motoru, vylili vodu a chtěli jsme odmontovat motor.
Při demontáži jsme utrhli dlouhý nerezový šroub M6 a to tak nešťastně, že kus šroubu zůstal samozřejmě v převodovce..... vytahovák na šrouby jsme s sebou neměli. Takže "jsme zničili" co se dalo a po 2 hodinách práce jsme mohli odjet se spoustou nefunkčních věcí.

Motor pro pohon rotátoru jsem doma rozdělal a potvrdilo se, že příčina závady byla stanovena správně. Byl utržen držák uhlíků a jeden uhlík byl totálně opotřebený. Takže motor budeme muset vyměnit. A v pondělí vezmu AC motor do opravny na převinutí. Jo když se daří.....









1 komentář:

  1. Převíjení je vždycky problém. Já si nedávno nechal repasovat převodové motory Bühler a sehnat někoho kompetentního bylo fakt za trest. Skoro jsem myslel, že budu muset pořídit nové nebo si na to vyčlenit čas a udělat si to sám. :/ Je to docela smutné, že tu máme tak málo elektrotechniků z oblasti strojírenství.

    OdpovědětVymazat